^_^ Ahlan Wasahlan wa Marhaban Bikum ^_^

Photobucket

thanks for click it !! ^_^

Tuesday, February 24, 2009

tensen????

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:09 PM
Photobucket
dalam menjalani hidup ni, kita semua tak lepas dari satu benda iaitu TEKANAN aka tensen..CK pun alami gak sindrom ni..:tsk:. jd nak kongsi sikit la pasal tekanan ni..mcm mn nk atasi sindrom yang dtg sekejap2 ni..

apakah langkah2 yg boleh diambil ye...:ha?:

1. Dekatkan diri pd Allah
rajin2 la berzikir kerana dgn mengingati Allah itu hati menjadi tenang..ayat2 cintaNy juga dpt menyejukkan hati n menghilangkan keserabutan..

2. Terbuka kepada orang lain.
Mencuba untuk mengungkapkan perasaan di hati mahupun apa yang ada di fikiran merupakan salah satu bentuk aktualisasi diri sehingga kompensasi yang didapatkan hasilnya tidak terlalu buruk.

3. Ikut kegiatan olahraga / organisasi secara efektif.
Kesibukan yang bervariatif telah terbukti mampu menurunkan stress negatif dan mampu memotivasi secara bertahap dan terus menerus.

4. Makanan bergizi/seimbang secara teratur.
Ada pepatah yang mengatakan bahawa “Didalam jiwa yang sihat terdapat tubuh yang sihat”, dan hal itu cukup membuktikan pentingnya makanan yang bergizi di dalam fizik kita supaya psikologis kita juga sihat.

5. Istirehat dan tidur yang cukup serta teratur.
Jika fikiran dan hati terlalu letih maka dengan sendiri nya akan menimbulkan timbul stress. Jadi jika anda letih berehat sejenak, jangan lupa tidur yang teratur, jangan terlalu sering berjaga malam hal ini kurang baik untuk kesehatan.

6. Hindari semua godaan dan kebisingan.
Godaan disini maksudnya godaan duniawi yang cenderung dengan kemewahan, glamour dan bersifat foya-foya. Jika anda stress jauhilah tempat-tempat yang bising dan ramai, itu akan menimbulkan stress saja.

7. Jangan terlalu memendam rasa / diamkan diri
Jika ada permasalahan segera selesaikanlah atau minta bantuan saran maupun nasihat dari keluarga, saudara, teman, kaunselor ataupun orang bijak(mursyid/ulamak)

8. Ramah dan bergumbira
Orang yang mudah bergaul dan berhadapan disetiap situasi dan lingkungan selalu dapat mengatasi masalah yang dihadapinya, hal ini karena tiap orang seperti ini lebih mudah memberi dan menerima berbagai macam hal.

9. Belajar menerima setiap perubahan yang terjadi.
Dalam kehidupan selalu ada perubahan baik itu berupa peningkatan mahupun penurunan dan ini merupakan ujian terhadap bagaimana kita mampu menghadapi setiap perubahan yang terjadi.

10. Berfikiran Positif.
Segala sesuatu yang terjadi, baik dan buruknya cubalah untuk selalu mengambil hikmahnya, dan jangan mudah berfikiran buruk terhadap orang lain. Melakukan sesuatu hal disertai fikran positif lebih mampu memotivasi seseorang untuk meraihnya daripada yang berfikiran negatif.

11. Bercita-cita dan berusaha meraihnya.
Tentukan cita-cita anda sebaik mungkin, setelah itu susunlah rencana untuk meraihnya, dengan hal itu waktu anda tidak akanmembuang masaa hanya erana memikirkan masalah yang sama dan hanya menimbulkan stress saja.

ok tak tips2 ni????:anongnangyari: jadi lepas ni leh tdo ngan tenang...:sleep:

6 pandangan dari kamu:

dinlove said...

alhamdulilah

jumpa rakan seperjuangan.

sama2 cinta tarbiah.

bagus ukh,teruskan usaha anda.

bagi juga teguran untuk ana.

http://addinlove.blogspot.com/

lina mursyidah hamzah said...

to dinlove

sama2lah kita saling memperbaiki diri..
hidup didunia ini adalah untuk kehidupan di akhirat..
wallahu'alam

nur asila said...

adik kite ajar, siang penuhkan diri dgn aktiviti2 yg patut dibuat. malam masa nak tidur tu, tidur betul2. pastikan letak je kpala trus tido. dalam ape2 yg kita wat pun kena hadirkan hati bersama exp solat..kan??

lina mursyidah hamzah said...

to cla:
btul3...:)

Syabab Muslim said...

"...ingatlah! hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang dan tenteram." (ar-Ra'd:28)

lina mursyidah hamzah said...

to syabab muslim: itu sudah mesti..hanya dengan mengingatiNya jiwakan menjadi tenang..setenang air yg mengalir di sungai tanpa arus yg deras yg membimbangkan..

 

perkongsian sebagai peringatan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea