^_^ Ahlan Wasahlan wa Marhaban Bikum ^_^

Photobucket

thanks for click it !! ^_^

Friday, September 25, 2009

selamat ulang tahun kelahiran yang ke 44..syg abah!

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:59 AM 1 pandangan dari kamu

gambar semasa sehari selepas pru 12..holiday!! walopun esoknye tu aku exam final sem kat uia nilai tp aku tetap turun mase pru 12 bg sokongan pd abah..biarlah exam semester paling akhir menanti di alam matrik..",

ari ni 25 sept, besday abah..dah 44 tahun umo abah..selamat ulang tahun! moga2 dgn pertambahan umur, seiring dgn peningkatan amalan..teruskan perjuangan kerna abah merupakan salah satu sumber inspirasi kakak utk terus thabat di dalam jalan dakwah ini. melihat kpd kesungguhan dan semangat yg ada pd abah, membuatkan kakak pun bersemangat jugak..
bg kakak, abah mmg ayah yg best! sgt2 memahami kakak..itu yg kakak rasa la..hehe..tak reti nk tulis ape lg..nasihat2 yg abah bagi, teguran2 yg abah bg, insyaAllah kakak dgr..cuma biase la..kalo nampak kakak mcm merajuk tu..senanye tgh muhasabah diri tu time abah ckp..hehehe...

syg abah sokmo!

Thursday, September 24, 2009

alam rohani

^_^ lina mursyidah hamzah at 11:43 PM 0 pandangan dari kamu
Bermula dari alam rohani
Kita berjanji pada Ilahi
Hidup didunia sebagai hamba
Menyembah Tuhan buat bekalan hari kemudian

Biarpun dalam beronak duri
Cobaan Tuhan silih berganti
Kerana iman tetap dihati
Demi akhirat betapa berat ditempuh jua

Telah menjadi resam dunia
Akan beruntung siapa yang leka
Iman termahal paling berharga
Perlu berkorban mendapatkannya

Miskin dan kaya bukan ukuran
Iman dan taqwa nilaian Tuhan
Ganjaran syurga sedia menanti
Hidup disana kekal abadi

Kepada Tuhan panjatkan doa
Petunjuk jalan pada yang Esa
Moga dipimpin dipelihara
Dunia akhirat bakal mendapat nikmat barakah

damba redhaMu

^_^ lina mursyidah hamzah at 11:41 PM 0 pandangan dari kamu

Tirai malamku singkap
Perlahanku tersentuh
Memoriku penuh dosa ketika itu
SuruhanMu kupandang hina
LaranganMu kusanjung tinggi
Hanyutlah aku dalam mengenal namaMu

Agungnya kasihMu
Diriku yang hina kau berikan hidayahMu
Kubagaikan hidup semula
Subur kembali mengharap redhaMu Illahi

( korus )
Tuhan mulia cintaMu
Tuhan azimnya kudratMu
Tuhan sucinya cahayaMu Ya Rahman

Andai keampunan ini izinkan dosa nodaku pergi
Meninggalkan ku buat selamanya... ooh...
Andai keampunan ini izinkan dosa nodaku pergi
Meninggalkanku buat selamanya

Semoga redhaMu bersamaku

bila diri disayangi

^_^ lina mursyidah hamzah at 11:40 PM 0 pandangan dari kamu
Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan
Kasih merubah takdir

( korus )
Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri

SIAPALAH AKU

^_^ lina mursyidah hamzah at 3:11 AM 2 pandangan dari kamu
tibe2 terjumpe lirik ni n nk postkan lirik ni di sini..tak kesah la org nk ckp ape..sape tanak baca lirik ni..takpe..bleh abaikan ye..",

Siapalah aku ini
Yang ingin memetik cintamu
Siapalah seadanya
Diriku di sisimu

Kau punya segalanya
Sedangkan aku insan hina
Hidupku penuh dengan kisah duka
Antara kita jurang nya berbeza

Biarlah usahlah
Bermain dengan api
Kelaknya terbakar sendiri

Biarlah tersimpan
Segala perasaan
Rahsia hatiku terhadapmu
Siapalah aku

Friday, September 18, 2009

award dr adik iqmal

^_^ lina mursyidah hamzah at 10:00 AM 3 pandangan dari kamu

thanks to adik iqmal..akak jwb la n accept la..karang awk nangis plak..

5 fakta psl iqmal
-ant adik yg cpt masuk ngan aku
-suka jadikan aku MPH dy..ahaha
-nama dy syed putra iqmal
-org perak
-penah bg aku lagu tanggo song yg aku tgh pakai skrg utk meses..

10 fakta psl lmh
-nama lina mursyidah
-seorg yg garang
-bab2 pempuan out sket
-tak suke menunggu coz aku pun ade gak masa utk buat mende lain
-blaja kat uiam
-duduk kat taman melewar
-kalo shopping tu aku tak suke round satu kedai baru nk pilih barang..jenis aku, berkenan terus amik..sbb aku susah nk berkenan brg..
-ade 9 org adik beradik
-anak sulung
-sy org kelantan pure tau..lahir kat pahang tp menetap di gombak..tp aku org kelantan!

sama mcm yg sebelum ni..takmo tag sape2..
blogger-emoticon.blogspot.com

award dr naheed..

^_^ lina mursyidah hamzah at 9:44 AM 0 pandangan dari kamu

thanks naheed...ok..rule tag ni gtau 5 perkara pasal diri pemberi n 10 hobi / fakta diri sendiri..

about naheed...
-very2 innocent girl
-sgt2 lembut orgnya
-teliti, cermat
-humble
-sukakan ilmu..tak segan belajar, mengajar dan diajar...syg kamu!!
-mempunyai member yg nakal yg bernama lina mursyidah (hehehe..tambahan)

pasal diri penerima award
-nama lina mursyidah
-seorg yg garang
-bab2 pempuan out sket
-tak suke menunggu coz aku pun ade gak masa utk buat mende lain
-blaja kat uiam
-duduk kat taman melewar
-kalo shopping tu aku tak suke round satu kedai baru nk pilih barang..jenis aku, berkenan terus amik..sbb aku susah nk berkenan brg..
-ade 9 org adik beradik
-anak sulung
-sy org kelantan pure tau..lahir kat pahang tp menetap di gombak..tp aku org kelantan!

hari ni aku nk jd kedekut..takmo bg award ni pada sape2..eheheh..blogger-emoticon.blogspot.com


ISTERI2 RASULULLAH DARI PERSPEKTIF PERJUANGAN MASA KINI

^_^ lina mursyidah hamzah at 9:39 AM 0 pandangan dari kamu
Photobucket

“ Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu : Jika kamu sekalian menginginkan kehidupan dunia dan perhiasannya, maka marilah supaya ku berikan kepada mu saguhati dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik. Dan jika kamu sekalian menghendaki ( keredhaan ) ALLah dan RasulNya serta ( kesenangan ) di akhirat, maka sesungguhnya ALLah menyediakan bagi siapa sahaja yang berbuat baik di antara mu pahala yang besar.” ( Al Ahzab : 28 - 29 )

MUQADDIMAH

Penglibatan Muslimat di dalam perjuangan Islam bukanlah suatu perkara yang baru. Bahkan, kejayaan, kemenangan dan keunggulan kaum Muslimat, yang menjadi sayap kiri perjuangan Islam telah tercatat di dada Sejarah semenjak dari wujudnya ‘alam maya ini.Peranan Muslimat di kalangan kaum wanita adalah penting dalam usaha menyeru ke arah kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Muslimat yang juga merupakan Isteri bagi para suami dan ibu kepada anak-anak perlu memahami kewajipan, bijaksana dalam membuat pembahagian masa, memiliki kekuatan, kecekapan berfikir dan bertindak dalam melakukan tugas kepada keluarga, masyarakat, agama dan negara. Kita kembali mengambil pengajaran daripada kehidupan Ummahatul Mukminin yang banyak menyokong dan membantu Nabi dengan kekuatan peribadi mereka, kebijaksanaan, kecerdasan, ketabahan, kesetiaan, harta, pengaruh dan pergaulan yang luas dalam memperluaskan syariat ALLah dan pengaruh Empayar Islam di muka bumi ini. Mereka ini adalah golongan yang dikatakan oleh ALLah melalui firmanNya….

“ Sesungguhnya ALLah akan memasukkan mereka ke dalam suatu tempat ( syurga ) yang mereka menyukainya. Dan sesungguhnya ALLah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun ”
( Al Hajj : 59 )

GEDUNG ‘ILMU

Ummahatul Mukminin yang terdiri daripada 13 orang tersebut selain daripada menjadi Isteri kepada baginda Rasul SAW juga menjadi tempat rujukan ilmu para Muslimat zaman tersebut . Bahkan, selepas RasuluLLah SAW wafat maka beberapa di antara mereka terus menjadi sumber rujukan utama kaum Muslimin. Ini dapat kita lihat melalui peranan Saidatina Saudah .a , Saidatina Aisyah .a , Saidatina Hafsah .a , Saidatina Raihanah .a, Saidatina Syafiyah .a, Ummu Habibah .a dan Ummu Salamah .a . Saidatina Aisyah .a pula memang termasuk sebagai ahli Ilmuan dalam Al Qur’an, hadith, fiqh, sejarah dan bahasa Arab. Sebagaimana yang diterangkan oleh Abu Burdah bin Musa dari ayahnya .…

“…setiap sahabat yang menemukan kesulitan dan bertanya kepada Aisyah . a pastilah mereka mendapat jawapan yang mantap dan ilmiah…”

Selain daripada itu, tercatat dalam tinta sejarah bahawa Saidatina Aisyah .a termasuk salah seorang daripada 7 orang ahli Majlis Syura selain Umar Ibn Khattab .a, Ali bin Abi Talib .a , Abdullah Ibn Mas’ud, Zaid bin Thabit, Abdullah bin Abbas dan Abdullah bin Umar. Saidatina Aisyah .a, Hafsah .a dan Ummu Salamah juga banyak meriwayatkan hadith daripada baginda RasuluLLah SAW yang menjadi mereka sebagai golongan Muhaddisah . Kehadiran mereka ini sesungguhnya telah dapat membantu baginda Rasul SAW dalam menyampaikan mesej Islam sehingga ke semua peringkat termasuklah kaum wanita hari ini .

Seterusnya menaikkan martabat wanita yang pada awalnya dinilai sebagai golongan yang sial dan berada pada tahap yang sebegitu rendah dari sudut kaca mata masyarakat Arab Jahiliah ketika itu.Ini seterusnya membuktikan kepada kita pada hari ini bahawa wanita yang berilmu juga harus diberikan penghormatan yang tinggi dalam Islam dan memberikan satu input yang cukup berguna dalam meneruskan kesinambungan perjuangan. Firman ALLah SWT yang mafhumnya……

“ ALLah meninggikan orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ‘ilmu pengetahuan beberapa darjat…” ( Al Mujaadalah : 11 )

KEKUATAN EKONOMI & SIKAP PEMURAH – DANA PERJUANGAN

Perjuangan Islam sejak daripada awal perjuangan baginda Rasul SAW lagi menunjukkan kepada kita akan peri pentingnya kemantapan ekonomi untuk menjana dan meneruskan kelangsungan perjuangan. Baginda SAW banyak dibantu oleh kemantapan dan keutuhan ekonomi yang dimiliki oleh Isteri baginda yang tercinta iaitulah Saidatina Khadijah binti Khuwailid. Sayyidah Khadijah, Ummul Mukminin pertama dalam sejarah Islam adalah seorang wanita bangsawan dan hartawan yang gigih. Beliau senantiasa memberikan dorongan besar terhadap perjuangan RasuluLLah SAW di samping memainkan peranan sebagai penolong, pembela, pelindung RasuluLLah SAW daripada ancaman orang-orang Musyrikin Quraisy.

Selepas kewafatan Sayyidah Khadijah ketika berusia 65 tahun, Rasul SAW begitu bungkam sekali. Sehinggakan tahun tersebut dicatatkan dalam Sejarah Islam sebagai Tahun Duka Cita ( bukan setakat terhadap baginda SAW tetapi juga kepada semua makhluk yang beriman kepada ALLah ). RasuluLlah juga beranggapan bahawa baginda bukan setakat kehilangan Isteri yang setia tetapi kehilangan seorang pembantu dan pembela baginda dalam melanjutkan tugas suci iaitu menyeru manusia kepada ALlah SWT.

Di samping itu, sejarah telah menukilkan betapa Ummahatul Mukminin semuanya adalah insan-insan beriman yang bersikap pemurah dan dermawan. Contohnya, Sayyidah Sauda .a mengikut catatan sejarah pada tarikh kewafatannya, tidak langsung meninggalkan harta yang masih menjadi miliknya walau sedikit. Kesemua hartanya telah dibahagi-bahagi kepada sesiapa yang memerlukan ketika hayatnya. Demikian jugalah halnya beberapa Ummahatul Mukminin yang lain. Sayyidah Zainab .a misalnya terkenal dengan gelaran Ibu Orang-orang Miskin ( Ummul Masakin ) lantaran sifatnya yang cukup mengambil berat kebajikan dan nasib kaum dhu’afa’ serta memberikan bantuan kepada mereka.

KEMAHIRAN PSIKOLOGI YANG TINGGI

Psikologi atau juga yang dikenali sebagai Ilmu Kejiwaan amat memainkan peranan penting dalam bidang kehidupan seseorang khususnya para pemimpin/ pejuang dan juga gerakan yang dibawanya. Mengimbau ketinggian Ilmu Psikologi yang ada pada Ummahatul Mukminin, dapat kita simpulkan bahawa mereka berjaya menguasainya sehingga dapat membantu perjuangan baginda SAW dalam perjalanan yang terarah, tenang di samping ketetapan bantuan ALLah SWT.

Pernah berlaku satu peristiwa di mana RasuluLLah SAW amat sedih lantaran arahan baginda ( selepas perjanjian Hudaibiyah ditandatangani dengan pihak Quraisy ) kepada para Muslimin agar menyembelih haiwan sebagai dam ( denda ) kerana mereka tidak menunaikan haji pada tahun tersebut dan kemudian menyuruh mereka mencukur rambut sebagai tanda tahallul tidak diikuti oleh seorang pun. Maka baginda kembali ke rumah Ummu Salamah dan menceritakan hal tersebut dengan nada bersedih. Lantas, dengan ketinggian ilmu Psikologi yang ada pada Ummu Salamah yang memahami keadaan suaminya yang tercinta maka beliau berkata :

“Ya RasuluLlah…! Sukakah engkau mengerjakan itu..? Kalau engkau suka hendaklah engkau keluar dan jangan berkata-kata walau sepatahpun dengan mereka, sehingga engkau menyembelih untamu kemudian engkau panggil tukang cukur untuk mencukur rambutmu….!”

Nasihat isteri tercinta dituruti oleh baginda kerana pada pandangan baginda ia suatu saranan yang bagus. Ternyata keberkesanannya kerana apabila melihat tindakan Rasul SAW itu, semua kaum Muslimin mengikuti perbuatan baginda. Baginda berasa amat gembira dan memahami bahawa hanya dengan kata-kata sahaja kurang berkesan dalam mengajak manusia. Di sini juga dapat kita rumuskan betapa psikologi terhadap anak-anak buah/ orang-orang bawahan amat perlu dipertingkatkan dalam usaha kita mengarah mereka ke jalan ALLah SWT.

Ummu Salamah merupakan antara salah seorang Ummahatul Mukminin yang bijak dan berwibawa. Ini termasuklah dalam peranannya menasihati Siti Aisyah yang melibatkan diri dalam pertelingkahan antara Muslim selepas kewafatan RasuluLLah SAW dan juga nasihatnya kepada Sayidina Usman Affan agar mendekati dan memahami rakyat di bawah pemerintahannya. Sesungguhnya, Ummul Mukminin ini telah berjaya memainkan peranannya dalam 3 zaman iaitu zaman Rasul SAW, Zaman Khulafa Ar Rasyidin dan pemerintahan Muawiyah, pemula kepada pemerintahan Bani Umaiyyah.

Sikap, ketegasan dan pengorbanan Ummu Salamah dalam melayani karenah-karenah kaum Muslimin khususnya selepas kewafatan Rasul SAW juga harus dijadikan contoh. Ketika Muawiyah berkempen mengajak ummat Islam untuk mengutuk Ali bin Abi Talib dalam suatu tabligh akhbar, Ummu Salamah segera mencabar dan memberikan nasihat kepada Muawiyah dan kaum Muslimin. Beliau berkata dengan penuh semangat lagi pantas….

“Sesungguhnya kamu sekalian telah melaknati ALLah dan RasulNya di atas mimbarmu. Kerana kamu telahpun melaknati dan mengutuk Ali bin Abi Talib serta orang-orang yang mengikutinya. Dan saya bersaksi bahawa ALLah dan RasulNya amat mencintai Ali bin Abi Talib.”

HUBUNGAN DIPLOMATIK & ANTARA KAUM

Seerah perkahwinan Rasul SAW dengan para isteri baginda SAW amat jelas bukanlah didasari atas kehendak dan kepentingan nafsu. Bahkan, sejarah telah membuktikan betapa di antara kalangan 13 orang wanita yang dinikahi baginda, hanya seorang sahaja yang bertaraf gadis iaitu Sayyidatina Aisyah .a . Manakala selebihnya telah pernah berkahwin . Ada yang merupakan janda daripada para sahabat yang telah gugur syahid di medan jihad mempertahankan Islam . Ada pula yang merupakan abdi/ tahanan perang dan ada juga yang telah diceraikan oleh para suami terdahulu. Rasul SAW menikahi mereka sebagai langkah untuk menjaga kebajikan mereka dan tidak kurang juga hasil daripada arahan wahyu ALLah, contohnya pernikahan baginda dengan Siti Aisyah .a dan Zainab binti Jahsyi .a .

Apa yang ingin diketengahkan di sini ialah peranan perkahwinan tersebut dalam perspektif hubungan diplomatik dan antara kaum . Ummahatul Mukminin , Mariyah Al Qibtiyah .a contohnya ialah Puteri Syam’un dari kalangan penganut agama Nasrani ( Kristian ) Mesir, manakala ibunya berasal dari Rom , Itali. Beliau menjadi salah seorang penghuni Istana Muqauqis. Raja Muqauqis pula amat sayangkan dan menghormati beliau. Walau bagaimanapun, sebagai menghormati Nabi Muhammad SAW yang telah mengutuskan warkah kepada Raja Muqauqis, maka Mariyah telah dihadiahkan untuk Nabi Muhammad SAW.

Dalam perjalanan menuju ke Madinah, Mariyah telah tertarik dengan kecantikan akhlaq Islam yang ditunjukkan oleh Hatib bin Balta’ah, orang kepercayaan RasuluLLah SAW, lantas beliau memeluk Islam . Rasul SAW pula telah mengangkat martabatnya menjadi salah seorang daripada Ummahatul Mukminin. Hasil daripada hubungan ini, maka ahli keluarga Mariyah Al Qibtiyah juga kagum dengan akhlaq yang ditunjukkan dalam Islam . Hubungan antara ketiga-tiga buah negara semakin baik dan Islam selanjutnya dapat dikembangkan di Mesir dan Romawi, melalui hubungan perkahwinan tersebut.

Selain daripada itu, perkahwinan baginda SAW dengan Barrah bin Al Harris atau kemudiannya ditukarkan nama oleh baginda kepada Juwairiyah .a juga telah merapatkan hubungan antara kaum iaitu antara Kaum Quraisy - Islam dengan Kabilah Bani Al Mustaliq, satu kelompok yang begitu memusuhi Islam di Madinah . Ini dapat kita lihat melalui kata-kata Ummahatul Mukminin Sayyidatina Aisyah .a ……….

“ Sungguh, telah dimerdekakan dengan sebab perkahwinannya itu, serratus keluarga kaum Bani Mustaliq. Maka tidak pernah ku ketahui seorang wanita yang banyak berkatnya atas kaumnya, lebih daripada Juwairiyah…….”

Ayahanda Juwairiyah .a iaitu Al Harrsi Abi Dhirar juga telah memeluk Islam di hadapan menantunya, Muhammad SAW. Ummahatul Mukmini ini juga telah menjadi tempat rujuk berkenaan hukum selepas kewafatan baginda SAW .

KHIDMAT MASYARAKAT

Kalangan Ummahatul Mukminin juga telah meninggalkan contoh kepada perjuangan masakini khususnya di kalangan Muslimat berkenaan persoalan khidmat masyarakat. Ini dapat kita perhatikan melalui peranan yang telah dimainkan oleh Ummahatul Mukminin, Maimunah .a. Walaupun baginda SAW telah tiada, namun Maimunah .a tetap menunjukkan kesetiaan yang penuh kepada Nabi SAW. Beliau tetap menjaga silaturrahim antara beliau dan madunya . Terdapat dalam catatan sejarah bahawa Maimunah .a banyak mengarahkan perhatiannya kepada masalah kaum wanita, terutama remaja Islam. Beliau membentuk satu pertubuhan wanita bagi memberi bantuan pertolongan cemas terhadap para pejuang yang tercedera dalam peperangan.

Oleh itu, beliau sangat menonjol dalam Perang Tabuk yang terjadi dalam Bulan Rejab tahun ke 9 Hijrah, ketika itu RasuluLLah SAW masih hidup. Saat itu, Maimunah .a berada di antara kaum Muslimin pada barisan terdepan sekali . Ketika itu, beliau menyantuni para pejuang Islam yang tercedera dan merawat mereka dengan penuh kasih sayang dan ikhlas, bahkan beliau sendiri pernah hampir disambar anak panah musuh. Sikap dan kemahiran ini terus beliau kembangkan setelah RasuluLLah SAW wafat, bahkan para sejarahwan mengatakan bahawa beliaulah orang yang pertama sekali menubuhkan Persatuan Wanita. Kelebihan beliau ini juga mendapat pujian daripada Sayyidatina Aisyah .a melalui kata-katanya……..

“ Beliaulah ( Maimunah ) orang yang paling taqwa di antara kami ( para isteri RasuluLLah SAW ) dan yang paling banyak melakukan silaturrahim !”

RUMUSAN

Ummahatul Mukminin begitu banyak meninggalkan suri tauladan kepada pejuang-pejuang Muslimat masakini. Dalam soal keilmuan, komunikasi, diplomasi, perdamaian, atursiasah dan langkah-langkah strategi serta termasuklah apa jua aspek sekalipun . Pengorbanan yang ditumpahkan ikhlas oleh mereka bukan setakat membantu kaum Muslimat bahkan juga kaum Muslimin dan yang lebih penting ialah khususnya perjuangan baginda RauluLLah SAW itu sendiri. Tetapi malangnya, dewasa ini ramai ummat Islam yang terpengaruh oleh kenyataan kaum intelektual sekular yang menyatakan bahawa peranan Ummahatul Mukminin ini hanya terbatas dalam soal melayani kehendak individu Rasul SAW . Semoga apa yang dibentangkan ini akan menjadi input yang berguna dalam menjana sokongan dan kerjasama seluruh pejuang Islam, tidak kira Muslimin atau Muslimat. Wallahu’alam.

sumber>http://ukhwah.com/article.php?sid=1147

apakah???

^_^ lina mursyidah hamzah at 12:09 AM 0 pandangan dari kamu
Photobucket

Dahulu, Rasulullah telah mendidik para sahabat dengan tarbiyyah terbaik hanya selama 23 tahun. Rasulullah juga telah mewasiatkan mereka untuk meyebarkan agama islam ini... lalu mereka pun menyebarkan dakwah² mereka. Selepas itu, disusuli para tabi'in, dan tabi' tabi'in, disusuli selepas mereka pula para aimmah dan seterusnya.
Tetapi...

Tetapi...
bagaimanakah sekarang?
Rasulullah pernah bersabda dalam hadithnya: .
memandangkan sekarang keadaan ummah di zaman ini mereka IAITU PARA ULAMã' menghilang.

Ke manakah perginya pewaris² ini?
apakah tugas ini dipandang hina?
apakah tidak terasa kemuliaan?
apakah kerana tiada ganjaran?
apakah kerana iman itu telah berkurang?

hakikatnya,
jika ummah kita memerlukan doktor, mereka terlalu banyak.
hakikatnya,
jika ummah kita memerlukan arkitek, mereka terlalu banyak.
hakikatnya,
jika rumah memerlukan jurutera, mereka terlalu banyak.
hakikatnya,
jika ummah memerlukan para ulamã',
mereka menghilang...

Wahai pemuda, bangkitlah setelah berfikir. kembalikanlah sinar islam itu. MerEka ibarat cahaya dan kini cahaya itu semakin malap dan tidak lama untuk padam. Jika bukan kita, siapakah yang akan kita harapkan? Kita telah dididik untuk meng'islah' dan kini wahai pemuda, MASANYA TELAH TIBA...

sumber > http://ukhwah.com/article.php?sid=1292

Tuesday, September 15, 2009

aku syg ko...

^_^ lina mursyidah hamzah at 12:24 PM 0 pandangan dari kamu

saje2 nk luah kat sni..aku kawan ngan dy ni dari dajah 2 lagi..mcm2 da kitorg lalui..n terbaru smlm..kenangan pahit tp indah berlaku..aku tau ko tgh sakit sbb aku pun merasainya..ko sanggup jugak teman aku smlm walopun kita sama2 mcm ketaq smlm..mekasih timah...mekasih sbb sudi jd teman sama2 sakit ngan aku..sama2 susah ngan aku..aku terharu sgt smlm tp aku tak tunjuk..kite leh lagi gelak2 smlm..sbb terkejut..n sama2 la kita amik ibrah dr ape yg berlaku..hehe..syg ko selalu...

Monday, September 14, 2009

PKPIM Lancar “Gagasan Ta’dib Kepemudaan”

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:40 AM 0 pandangan dari kamu



Krisis umat hari ini yang memperlihatkan kemelut berpanjangan menampilkan cerminan negatif kepada situasi yang akan berlaku menjelang 30 tahun mendatang. Senario ketidaktentuan masyarakat yang penuh dengan kebejatan dan keruntuhan dari sudut integriti, moral, budi, serta kegagalan mereka menjiwai rukun yang terkandung dalam “akhlaq al-karimah” mendesak kita untuk mencari rencah yang “solid” sebagai jawapan kepada krisis berkenaan.

Sedar atau tidak, persoalan umat yang masih belum terungkai ini telah menuntut generasi muda hari ini untuk menawarkan suatu gagasan baru sebagai alternatif pemulihan kepada krisis berkenaan.

Maka, atas bebanan amanah dan taklifan qiyadah, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) telah melancarkan “Gagasan Ta’dib Kepemudaan” suatu gagasan yang baru diperkenalkan dalam konteks harakah. Majlis pelancaran “Gagasan Ta’dib Kepemudaan” berkenaan telah disempurnakan oleh Presiden PKPIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz pada 6 September 2009 bersempena dengan program Majlis Iftar Mahabbah (Miftah 09) yang bertempat di Dewan Syarahan Utama, Masjid Negara.

Menurut Prof Syed Naquib Al-Attas, “ta’dib” bermaksud keadaan di mana seseorang kenal tempat letak sesuatu dan akhirnya bertindak berdasarkan pengenalan tersebut. Sebagai contoh pengetahuan seseorang untuk meletakkan Allah pada tempatnya sebagai Tuhan yang Agung dan bertindak berlandaskan pengenalan tersebut dengan mentaati segala perintah Allah.

Faktor krisis hari ini bukan disebabkan kejahilan umat dalam agama memandangkan penyebaran ilmu tentang Islam telah tersebar meluas ke seluruh masyarakat, tetapi kekeliruan mereka dalam meletakkan Ad-din, Allah, Nabi, dan diri mereka di tempat yang sepatutnya seperti mana yang dituntut agama. Maka, gagasan Ta’dib ini adalah merupakan gagasan yang bersesuaian dengan konflik zaman ini bagi memantap dan melangsungkan gagasan Islamisasi pada era 70-an lalu.

Dalam pada itu, pelancaran gagasan berkenaan selaras dengan resolusi yang diputuskan bersama oleh pimpinan PKPIM Pusat dalam Induksi Pimpinan bertarikh 28-30 Ogos 2009 ke arah untuk membentuk suatu generasi yang ideal dan mampu menjadi suri tauladan terbaik kepada umat secara keseluruhan

Dengan bermotokan Meneraju Generasi Baldatun Thoyyibatun Wa Rabbun Ghafur” gagasan idea besar anak muda ini akan mengambil kira perencanaaan jangka panjang yang meliputi kerangka 25 tahun. Matlamat akhir gagasan ini adalah untuk menjadi medium penerus kesinambungan kepada kebangkitan ledakan ubudiyyah sekitar era 70-an lalu. Atas kapasiti pengalaman beberapa siri dasawarsa,

Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM optimis untuk menjelmakan semula fenomena kebangkitan dakwah era 70-an tersebut untuk siri kedua sekiranya seluruh pihak berperanan dan beriltizam bersungguh-sungguh merakyatkan gagasan ini ke seluruh anak muda dan masyarakat kampus. Walau bagaimanapun, gagasan ini masih dalam proses perencanaan dan penyusunan sebelum dirakyatkan ke seluruh generasi pelajar. Justeru, bagi memastikan prinsip dan pelaksanaan gagasan ini bersifat holistik dan integral, maka pandangan dan kritikan membina semua pihak adalah sangat dialu-alukan.

Sunday, September 13, 2009

pandangan sarwa

^_^ lina mursyidah hamzah at 9:25 PM 0 pandangan dari kamu

Photobucket

Istilah worldview atau weltanschauung sering diterjemahkan dengan ungkapan yang berbeza-beza seperti pandangan sarwa, pandangan jagat, pandangan dunia dan pandangan hidup. Yang dimaksudkan dengan worldview pada umumnya ialah persepsi, perspektif, tanggapan, tasawwur atau mental attitude (sikap mental) terhadap segala sesuatu. Persepsi sesuatu bangsa terhadap segala sesuatu atau alam semesta biasanya dicirikan oleh agama atau budaya yang dianuti. Kerana itu worldview kadang-kadang ditakrifkan sebagai, “the way people characteristically look outward upon the universe.” (Redfield, R., The Primitive World and its Transformation, 1966, hlm. 85). 


Dalam kaitan ini apa yang disebut sebagai pandangan sarwa Islam; atau Islamic worldview itu biasanya diertikan sebagai “how Islam looks at things”, yakni bagaimana Islam melihat segala sesuatu. Penjelasan tentang Islamic worldview seperti itu sebenarnya tidak memadai, malah mungkin mengelirukan. Kerana itu huraian Prof. Syed Naquib al-Attas mengenai hal ini memang sangat relevan. Menurut beliau worldview dari perspektif Islam tidak hanya pandangan minda (mind’s view) terhadap alam fizikal atau penglibatan sosial, politik, budaya dan sejarah manusia di dalamnya; sebagaimana yang tergambar dalam ungkapan Arab nazrat al slam li al-kawn yang membawa maksud penglihatan Islam terhadap alam (fizikal). Pentakrifan pandangan sarwa Islam seperti itu dinilai tidak tepat kerana dengan menggunakan istilah nazrat, seolah-olah worldview Islam hanyalah spekulasi falsafah yang berasaskan semata-mata pada pengalaman inderawi dan data-data yang tampak di mata. 

Demikian juga dengan pemakaian istilah kawn (alam fizikal) yang membawa implikasi seolah-olah worldview Islam hanya terbatas pada dunia inderawi dan alam ciptaan (created things). Cara pentakrifan sedemikian itu jelas memperlihatkan pengaruh pemikiran saintifik-sekular Barat moden. Worldview Islam merentas alam fizikal, meliputi alam-alam dunia dan akhirat. 

Worldview Islam sebenarnya amat terkait dengan persoalan realiti atau haqiqah, yakni kebenaran dalam erti yang setulen dan seluasnya. Realiti dalam konteks worldview Islam adalah lebih luas dari cakupan istilah waqi’iyyah yang terbatas hanya pada fenomena peristiwa-peristiwa faktual, tidak meliputi segala yang terkandung dalam istilah haqiqah itu. 

Dalam hubungan ini worldview dari perspektif Islam menurut Prof. Syed Naquib al-Attas ialah, “vision of reality and truth”, yakni wawasan realiti dan kebenaran yang tampak pada mata akali tentang segala yang wujud. Bertolak dari kenyataan tersebut Prof. al-Attas mendefinisikan worldview Islam sebagai, “ru’yat al-Islami li al-wujud atau wawasan/visi Islam tentang segala kewujudan.” (Al-Attas, S.M.Naquib, The Worldview of Islam: An Outline, 1996, hlm. 25-26) 

Pandangan Sarwa Islami (Islamic Worldview): Tauhid dan Implikasinya 

Worldview adalah bahagian terpenting daripada ajaran Islam. Ia menentukan bagaimana seseorang Muslim itu melihat, mendekati dan berinteraksi dengan segala sesuatu dalam kehidupannya. Apabila seseorang itu bertukar agama, maka perubahan paling mendasar yang dialaminya ialah perubahan worldview. Demikianlah erti dan implikasi proses pengislaman sesuatu umat, iaitu perubahan dan anjakan dari worldview pra-Islam kepada worldview Islam. Dengan demikian persepsinya tentang Tuhan, manusia, alam, kehidupan dan segalanya adalah berdasarkan worldview Islam yang bersumberkan al-Qur’an dan al-Sunnah. 

Pandangan Sarwa Tauhidik 

Tuhan bagi orang Islam bukan lagi dewa dan bukan lagi semangat pada objek-objek tertentu, tetapi Allah s.w.t., Tuhan Rabb al-’Alamin (Tuhan seluruh dan seisi alam), Tuhan Yang Maha Tinggi (al-A’la), Maha Pencipta (alladhi khalaq), Maha Penyempurna (fasawwa), Maha Pengatur (alladhi qaddara) dan Maha Pembimbing (fahada) – Surah al-A’la: 1-3). Tuhan bukan bahagian dari alam, tetapi di luar alam dalam erti Divine transcendence. Ia juga bukan sekadar suatu idea yang abstrak tetapi kekuatan dinamis yang menyatakan kekuasaan dan kebesaran ketuhanan-Nya menerusi nama-nama-Nya yang 99 (al-Asma’ al-Husna), dengan penekanan pada keesaan dan kelainanNya daripada segala sesuatu (al-Syura: 11). 

Kerana penekanannya yang istimewa pada tauhid (pengesaan Tuhan) maka worldview Islam selalu disebut tauhidic worldview. Memang keesaan Allah (Tuhan yang bersifat Ahad) merupakan teras ajaran Islam. Kesaksian terhadap tauhid merupakan inti kalimah syahadat (Ashhadu an la ilaha illa ‘Llah: Aku naik saksi bahawa tidak ada tuhan, melainkan Allah). Ungkapan syahadat (penyaksian) tersebut membawa pelbagai implikasi besar terhadap kehidupan seseorang Muslim. 

Tauhid mempunyai dua dimensi, tauhid rubbubiyyah dan tauhid uluhiyyah. Tauhid rubbubiyyah bermaksud meyakini keesaan Allah sebagai al-Rabb, satu-satu Tuhan Yang Mencipta, Menyempurnakan, Memberi aturan dan petunjuk kepada seluruh alam dan manusia sebagai khalifah-Nya di bumi. Tauhid uluhiyyah pula bermaksud meyakini keesaan Allah sebagai al-Ma’bud, satu-satunya Tuhan Yang Disembah oleh manusia selaku ‘abdu’Llah (hamba Allah). 

Faham tauhid dalam kedua-dua dimensi tersebut membawa implikasi bahawa Allah adalah satu-satunya Tuhan tumpuan rasa hormat, syukur, cinta, takut, setia, pengabdian, kebaktian, asal (dari mana manusia datang) dan kesudahan (ke mana ia akan pulang). Selain sebagai satu-satunya tumpuan, Allah juga adalah satu-satunya sumber nilai, aturan, petunjuk dan ilmu. 

Ungkapan kalimat syahadat (la ilaha illa ‘Llah: tiada tuhan melainkan Allah) adalah merupakan deklarasi pembebasan manusia dari segala bentuk pengabdian sesame makhluk. Di samping itu ia juga merupakan deklarasi komitmen manusia untuk melaksanakan kehendak-kehendak Allah baik dalam hubungan vertical (hubungannya dengan Tuhan) mahupun dalam hubungan horizontal (hubungannya dengan sesame manusia dan alam). Bagi manusia Muslim, segala perintah dan kehendak Tuhan itu menjadi nilai-nilai hidupnya yang kudus dan abadi. 

Tauhid pada hakikatnya bukan sekadar suatu faham atau idea yang hanya bersifat konseptual. Sebenarnya ia adalah suatu kaedah integrasi (pemaduan) yang sebaik-baiknya. Penghayatan tauhid dapat menghasilkan kesepaduan peribadi manusia (integrated personality). Keperibadian yang sepadu ialah keperibadian yang dicirikan oleh keserasian yang harmonis di antara pemikiran, perasaan, cita rasa dan perlakuan. Tidak ada konflik atau percanggahan di antara pemikiran dengan perlakuan, di antara cita rasa dengan pemikiran atau seumpamanya. 

Keperibadian yang mengalami percanggahan-percanggahan adalah keperibadian yang pecah (split personality) dan ia bukan keperibadian yang dicerna oleh tauhid. Demikianlah manusia tauhidik selamanya dalam kesepaduan yang menepati semangat ayat “sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku (seluruhnya) semata-mata kerana Allah, Tuhan sarwa alam”. Manusia tauhidik memang tidak mengenal dualisme seperti beribadat kerana Allah, tetapi bekerja kerana yang lain. 

Sebagai kaedah integrasi, tauhid juga dapat membawa kesatuan umat manusia. Dilihat dari perspektif tauhid, manusia dari segala bangsa dan warna adalah warga keluarga besar anak-cucu Adam a.s., dan semuanya adalah hamba dan makhluk Tuhan Yang Maha Esa. Lebih daripada itu tauhid juga membawa semangat kekeluargaan dan keharmonian di kalangan segala jenis makhluk warga alam, termasuk manusia dan persekitarannya. 

Tidak kurang pentingnya ialah tauhid sebagai kaedah integrasi ilmu. Kesepaduan ini adalah berasaskan hakikat bahawa satu-satunya sumber ilmu ialah Tuhan Yang Maha Esa, dan semua cabang ilmu adalah bermatlamat untuk pengabdian kepada-Nya. 

Demikianlah worldview Islam tentang Tuhan. Usaha pendakwahan dan pendidikan Islam di mana-mana umumnya sangat menekankan pembentukan worldview. Ini dilakukan menerusi tradisi pengajian agama yang melibatkan pelbagai disiplin ilmu terutama usuluddin, tasawwuf, tafsir dan hadith. Dalam konteks masyarakat kita, manuskrip Melayu tertua (abad 16M), al-’Aqa’id al-Nasafiyyah adalah sebuah kitab yang kandungannya tidak lain dari worldview tauhidik.


Sumber : http://drsiddiqfadzil.blogspot.com/

Wednesday, September 2, 2009

PKPIM BAKAL MENGANJURKAN MAJLIS IFTAR MAHABBAH 2009 (MIFTAH '09)

^_^ lina mursyidah hamzah at 4:53 PM 2 pandangan dari kamu


Kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam seluruh dunia akan sekali lagi diraikan dengan penuh semangat dan bersungguh-sungguh oleh seluruh umat. Di peringkat Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), kehadiran bulan Ramadhan tahun 1430H ini sekali lagi tepat dengan suasana dan keadaan semasa. Kesempatan untuk berpesta ibadah, untuk melakukan muhasabah, membersihkan jiwa serta mendidik diri perlu dimanfaatkan oleh seluruh ahli PKPIM yang baru sahaja selesai melaksanakan Majlis Perhimpunan Agung Tahunan (MPAT) yang ke-48.

Sebagai sebuah gerakan pelajar Islam peringkat kebangsaan, PKPIM sekali lagi akan mengadakan program tradisinya dalam bulan Ramadhan yakni Majlis Iftar Mahabbah (MIFTAH) dengan tema “Sentuhan Kasih Ramadhan Pertaut Hati Umat”. Peluang untuk bersama-sama meraikan bulan Ramadhan, mengukuhkan ukhuwwah sebagai elemen penting dalam gerakan ini, serta bersama-sama melaksanakan ibadah secara berjemaah adalah kesempatan yang perlu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Selain daripada itu, peluang untuk melakukan pendidikan dan pembaikan diri sempena bulan Ramadhan ini juga tidak harus dilepaskan.

Justeru, bagi sambutan MIFTAH 1430H ini, PKPIM mengambil kesempatan yang sangat baik ini bagi mengeratkan lagi ukhuwwah, serta memperkukuh kesatuan hati, fikir dan tindakan para ahli. Di samping ibadah-ibadah khusus yang biasa dilakukan dalam bulan Ramadhan, MIFTAH 1430H ini juga akan memberikan penekanan kepada pengisian-pengisian yang fundamental dan penting tentang hal-hal gerakan (harakiyyah) dan da’wah. Selain itu, PKPIM mengambil inisiatif untuk membincangkan isu perundangan Islam yang menjadi topik perbualan hangat hari ini agar seluruh mahasiswa mendapat kefahaman yang jelas tentang isu yang berlegar di sekeliling kita.





TENTATIF MIFTAH '09

Jumaat, 14 Ramadhan 1430H

3.00 petang: Pendaftaran

4.30 petang: Solat Asar
Bacaan Wirid Al-Ma’thurat
Majlis Pembukaan & Ucapan Aluan
Oleh:
Sdr. Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
-Timbalan Presiden PKPIM 2009/2010

6.30 petang: Urus diri

7.20 petang: Berbuka Puasa
Solat Maghrib
Makan Malam

8.30 malam: Solat Isya’
Solat Sunat Tarawikh

10.00 malam: Minum Malam
Tadarus Al-Quran

11.30 malam: Tidur


Sabtu, 15 Ramadhan 1430H

4.30 pagi: Qiyamullail

5.00 pagi: Sahur

5.50 pagi: Solat Subuh
Bacaan Wirid Al-Ma’thurat
Kuliah Subuh:
“Selamat Datang Ramadhan”
Oleh:
Sdr. Fadzril Bin Salleh
- Exco Dakwah & Tarbiah 2009/2010

7.15 pagi: Urus Diri
Solat Dhuha

8.30 pagi: Pengisian MIFTAH 1:
“Jatidiri Penda’wah dan Gerakan Da’wah”
Oleh:
Prof. Sidek Baba - Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak

9.45 pagi: Rehat

10.00 pagi: Pengisian MIFTAH 4:
“Perundangan Islam dan Peranan Mahasiswa Masa Kini”
Oleh:
Prof. Aziz Bari
Pensyarah Kuliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia


11.15 pagi: Rehat

11.30 pagi: Pengisian MIFTAH 3:
“Ramadhan dan Misi Ketaqwaan”
Oleh:
Ustaz Muhadir Bin Joll
-Pensyarah Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya

12.30 t/hari: Rehat

12.45 petang: Tadarus Al-Qur’an

1.20 petang: Solat Zohor

2.00 petang: Pengisian MIFTAH 2:
“Gagasan Ta’dib Islami Dalam Gerakan Da’wah”
Oleh:
Dr. Mohd Farid Mohd Shahran - Mantan Timbalan Presiden ABIM 2008/2009

3.00 petang: Rehat


3.15 petang: Bengkel Penyelarasan Silibus Usrah Kampus & BGN

4.30 petang: Solat Asar
Bacaan Wirid Al-Ma’thurat
Tadarus Al-Qur’an

6.00 petang: Rehat dan Urus Diri

7.20 petang: Berbuka Puasa
Solat Maghrib
Makan Malam

8.30 malam: Solat Isya’
Solat Sunat Tarawikh

10.00 malam: Minum Malam
Tadarus Al-Quran
Tidur

Ahad, 16 Ramadhan 1430H

4.30 pagi: Qiyamullail

5.00 pagi: Sahur

5.50 pagi: Solat Subuh
Bacaan Wirid Al-Ma’thurat
Kuliah Subuh:
“Ramadhan: Medan Muhasabah dan Latihan Aktivis Gerakan”
Oleh:
Sdr. Mohd Akmal Afiq Bin Mohamad
- Timbalan Presiden PKPIM 2009/2010

7.15 pagi: Urus Diri

9.00 pagi: Majlis Menghadam Ucapan Dasar Presiden PKPIM 2008/2009

10.30 pagi: Majlis Penutupan (Sdr. Muhammad Faisal Abdul Aziz)
-Presiden PKPIM 2009/2010

Bersurai
 

perkongsian sebagai peringatan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea