^_^ Ahlan Wasahlan wa Marhaban Bikum ^_^

Photobucket

thanks for click it !! ^_^

Tuesday, June 7, 2011

IYG [2] - 23 Januari 2011-

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:07 PM


سم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah wa syukurillah..

Hampir 12-13 jam berada di airport Doha, dengan diisi bermacam-m
acam aktiviti sekaligus mengeratkan lagi serta merapatkan lagi dan mengenali dengan lebih dekat lagi kami 11 org peserta IYG V, tibalah saatnya kami masuk balik perut kapal terbang di bawah QATAR AIRWAYS [ mereka selalu buat promotion tiket yang murah2] .

Pukul 1 pagi waktu Doha, berangkat ke Tripoli, Libya. 6 jam berada dalam kapal terbang. Aktiviti terlelap, tgk movie, sembang, berfikir dan menulis serta makan dijalankan seperti biasa. Tapi time ni, bila transit sejam kat Libya, kami tak keluar pergi mana-mana. Hanya duduk dalam pesawat dan saya sempat menghantar sms kepada beberapa orang penting untuk memaklumkan keadaan semasa saya. [umi, abah serta encik tunang ].

Lebih kurang pukul 8.25 am waktu Casablanca, Morocco..kami tiba menjejak bumi Maghribi. Sejuk!! Oke~ . Yang membuatkan saya seronok ketika itu, grup kami tak perlu beratur panjang berjela untuk cek segala bagai barang yang kami bawak. Tu pun belum lagi termasuk kotak-kotak yang berisi keperluan informasi, MAKANAN, dan yang dikirim orang dari Malaysia untuk orang-orang di sana. Salah satu factor kami tak payah beratur pada andaian saya adalah sebab kami memakai ‘vest’. Pesan En. Azam, kalau pakai macam tu biasanya lepas dari beratur panjang2. Beg tak diperiksa cuma kotak2 aje yang diperiksa.

bersama mama Ruqayya di hotel Ajiad ^_^

Style rumah di sini berpetak2. Sama macam rumah2 yang saya pergi Mekah dulu dan juga Mesir. [ ke semua negara Arab mcm ni? ]. Oh ya, di airport, kami disambut oleh wakil daripada pihak penganjur IYG IV dan di pihak wakil wanita, kami disambut oleh mama Ruqayya dan juga adik kepada salah seorang peserta, Hafizah..tapi adik dia nama Dila dan kawannya seorang lagi nama azma [ adli kata saya dan azma mcm adik beradik]. Kawan- kawan halim pun ada datang menjemput kami. Meriah2 walopun sejuk ketaq!

Seterusnya kami dibawa menaiki bas menuju ke Hotel Ajiad, hotel tempat kami menginap. Ketika itu terdetik di hati, penginapan kat hotel??? MEWAH! Sepanjang perjalanan dari airport hingga ke hotel, sesi taaruf ringkas bermula antara delegasi kami dan pihak penganjur dan kami diberi taklimat serba sedikit mengenai Casablanca.

sebahagian kami bergambar di hadapan hotel

Saya ni dah la memang jenis kurang ilmu, jadi banyak la juga ilmu baru yang saya dapat. Casablanca yang bermaksud Rumah Putih. Pecahan dari perkataan Casa = rumah, blanca = putih. Bandar ini mempunyai penduduk yang paling ramai walaupun ibu negaranya adalah Rabat. Selain dari itu, Bandar Casablanca ini juga merupakan capital of ecomomic city di Maghribi. Manakala Rabat dikhususkan sebagai pusat pentadbiran di negara itu sesuai dengan peranan ia sebagai ibu negara di Maghribi.

Kami tiba di hotel jam 10.10 pagi dan kami berkenalan dengan 2 orang peserta daripada Bahrain iaitu Abu Bakar dan Ahmad Ali. Kami berehat hingga jam 12.30 tengah hari. Sekitar pukul 12.42, kami mengunjungi Mehdi Aboud Foundation, penganjur IYG V kali ini. Kami dijamu dengan makanan tengah hari dan buah oren yang sangat besar! ~ Alhamdulillah~

Satu lagi informasi yang saya peroleh mengenai salah satu daerah di sini yang bernama Fez. Fez dikenali sebagai pusat sains dan teknologi dan juga banyak university yang dibina di daerah itu. Dan kesemua university yang dibina adalah university Islam! MasyaAllah~

Selesai berada di Mehdi Aboud Foundation, kami berangkat semula ke Sultan Muhammad V airport untuk menjemput delegasi dari Turkey.

sementara menunggu mereka, inilah kerja kami..

di kebun bunga yang cantik~

kak syafa punya kasut sudah sampai di Maghribi..

dari kiri saya, naheed, iman, noura dan hafizah

Dan kemudian kami semua pergi ke rumah Prof Dr Abbas Al- Jarari. Beliau merupakan penasihat kepada Raja Maghribi. Beliau memberikan pengisian yang cukup bermakna buat kami iaitu saya kira lebih kepada pesanan kepada kami selaku anak muda supaya memainkan peranan untuk Islam. Beliau juga berkongsi mengenai kepentingan budaya serta serba sedikit sejarah Morocco, Andalus serta Eropah. Yang menariknya, beliau menghadiahkan sejumlah buku yangs angat banyak kepada kami semua peserta IYG V. [ tapi saya tak sempat ambil buku yang ditulis dalam bahasa Inggeris, bukan rezeki la tu kan..]

saya sertakan sekali gambar sekitar berada di rumah penasihat Raja Maghribi ini..

sebahagian delgasi Malaysia bergambar kenangan bersama Prof Abbas [ berbaju putih] dan isterinya [ berbaju hijau]



kami dijamu dengan juadah ini..

buku-buku yang diberi kepada kami semua!

bergambar kenangan dengan isteri Prof Abbas dan juga Wafa iaitu penterjemah yang sangat cerdik!

sisters~ one aqidah with various colour!

Dan pastinya saya telah berhadapan dengan masalah jetlag! Sepanjang berada di dalam bas, saya selalu tertidur dan rakan-rakan saya dari Malaysia juga begitu. Proses penyesuaian diri. Bicara mengenai penyesuaian diri, saya dan rakan-rakan amat terkejut melihat tandas yang terdapat di sini. Tandasnya sangat berbeza kerana tiada tempat aliran air mengalir keluar di atas lantai tandas. Jadi, agak mencabar dan pengalaman baru buat kami semua untuk merasai dan menyesuaikan diri dengan ‘gaya hidup baru’ dengan tempat yang paling penting untuk manusia melakukan pembersihan diri..





Satu Akidah sejuta warna..i like it~

0 pandangan dari kamu:

 

perkongsian sebagai peringatan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea