^_^ Ahlan Wasahlan wa Marhaban Bikum ^_^

Photobucket

thanks for click it !! ^_^

Sunday, July 24, 2011

IYG [3] - 24 Januari 2011-

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:10 PM 0 pandangan dari kamu
سم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah..menjejak hari yang seterusnya, , selepas bersarapan yang bermula jam 8 pagi..kami semua berkumpul untuk bertaaruf. Salah satu perkara yang baru bagi saya dan yang saya suka ialah, di sini majlis dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran dan pagi ini, kami dihidangkan dengan alunan potongan ayat dari surah Yaasin.

Seronok bila berkenalan dengan ramai orang dan melihat mereka bercakap dengan cara yang matang. terus terang saya katakan, saya menjadi insan yang agak pendiam di dalam program ini. seronok memerhati dan belajar dari mereka. Antara kenalan-kenalan baru saya di program ini datang dari negara Rusia, Turki, Bahrain, Britain, USA, Maghribi, Iraq, Comoros, Niger, Gambia, Indonesia dan jugaYaman.
sesi taaruf dan taklimat
Di sini ada penterjemah yang terdiri daripada 2 orang yang cerdik iaitu wafa dan abd'illah..warga Maghribi yang sangat baik. Seorang bahasa Arab dan seorang Bahasa Inggeris dan hakikatnya kedua-dua mereka fasih kedua-dua bahasa tersebut.

Pada sesi taaruf ini, kami didedahkan oleh wakil UNIW dari Turki tentang sejarah dan tujuan IYG ini diadakan. Ianya lebih kepada mengeratkan hubungan silaturahim, berkenalan, bertukar-tukar buah fikiran dan mengenali negara Maghribi itu sendiri dari segi budaya dan juga kehidupan Muslim di sini. Oleh kerana yang hadir majoritinya golongan 'youth' atau dalam erti kata lain pempimpin masa hadapan, sesuai dengan hasil yang dinanti iaitu untuk memimpin dan mengembalikan zaman kegemilangan Islam di atas muka bumi ini.
kubu tinggi di Rabat
Selesai bertaaruf dan sesi taklimat, kami di bawa ke Rabat yang mempunya kubu tinggi yang mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Kemudian, kami dibawa ke Center Alwifaq. Ia merupakan sebuah NGO yang ditubuhkan untuk menangani isu keluarga dan wanita. Yang istimewanya di sini, kami disambut dan diberi ros merah sekuntum untuk setiap orang baik lelaki mahupun perempuan. Dan dijamu makanan yang namanya adalah 'kus-kus' merupakan makanan tradisional orang-orang Maghribi dan juga buah-buahan yang besar-besar belaka dan sedap serta enak! Alhamdulillah..penerangan dan taklimat mengenai gerakan ini yang begitu menekankan isu keluarga dan juga wanita.









kus-kus buah-buahan
Dalam keadaan cuaca sejuk, hujan turun dan kami berlari meredah hujan dan terus menaiki bas kerana perlu meneruskan lawatan ke Kementerian Luar Negeri untuk mendengar penerangan yang lebih khusus mengenai Maghribi secara mendalam dari aspek politik dan ekonominya. Peserta juga bebas bertanyakan sebarang soalan dan ia diraikan oleh pihak kementerian yang menjawab setiap soalan tersebut dengan baik.
bergambar kenangan di Kementerian Luar

Alhamdulillah..dijamu lagi dengan makanan atau lebih tepat lagi manisan yang berwarna warni dan enak, dan akhirnya kami pulang selepas seharian penuh jadual hingga ke malam hari.



Rasulullah saw bersabda " aku merindui adik beradikku". Kemudian para sahabat berkata " Bukankah kami ini adik beradikmu wahai ya Rasulullah saw". Baginda saw menjawab " Tidak..adik-beradikku adalah mereka yang hidup selepas aku, yang mempercayai aku dan mengikuti ajaran yang aku bawa walaupun mereka tidak pernah melihatku"


 

perkongsian sebagai peringatan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea