^_^ Ahlan Wasahlan wa Marhaban Bikum ^_^

Photobucket

thanks for click it !! ^_^

Thursday, October 18, 2012

bersyukur jika ada yang menegur

^_^ lina mursyidah hamzah at 2:47 PM 1 pandangan dari kamu
sementara tungu bubur ubaydah masak dan abu ubaydah balik [ call dr td tak dpt2..byk keje la tu ], tetiba rasa nak tulis pasal tegur menegur ni ^_^ sekadar suka2..haruslah untuk diri sendiri terutamanya

seringkali mendengar dan melihat manusia yang pantang, tak boleh ditegur perbuatan kurang elok dari si pelaku. bebrapa faktor yang mungkin membuatkan si pelaku merasa terkilan/terasa hati/ marah/ tak suka apabila menerima teguran insan yang lain..

antara faktornya :
- orang yang menegur tidak tahu kisah sebenar, main tegur je..hujung pangkal cerita tak tahu
- masa dan keadaan untuk menegur tidak sesuai . cthnya, tegur depan orang ramai atau menegur ketika si pelaku sedang mood marah
- ayat menegur yang tidak berhikmah. cthny lebih kepada memerli dan penggunaan kata2 yang tidak enak di dengar [ even niat hanya utk menegur!]
- si pelaku merasa dirinya bagus dan mmg jenis tak boleh ditegur langsung..ada sahaja 'defense mechanism' yang digunakan untuk memfaktakan perlakuannya
[ jika benar, takpe..tapi yg tak benar, dibenarkan juga..itu masalah! ]

dan sebenarnya saya mengoreksi diri tadi..kerana 2 minggu lepas menerima teguran yang cukup baik dari orang yang saya cukup sy hormati..saya muhasabah..dan saya juga melihat status2 di FB yang selalu marah2 bila ada org tegur..

" bajet ko bagus sangat la"

" mcm la ko tu alim sangat nak tegur2 org"

"kenapa tak nak memahami aku ? duk main tegur je kata aku mcm2"

itu antara keluhan2 status2 di FB yang dpt dilihat jika seseorang itu ditegur =)

dan kemudian saya berfikir dan meletakkan diri saya di tempat orang yang ditegur.. dan saya juga tak lari dari ditegur, dah kata manusia, tak ke sinonim dengan kesalahan ? ;p

APA RUGINYA AKU BERLAPANG DADA MENERIMA TEGURAN?

sekurang2nya bila org menegur, saya tahu ada yang peduli tentang saya..

sekurangnya2 bila org menegur, saya tahu dia sayangkan saya dan mahu saya menjadi yang terbaik dan utk itu, mestilah perbaiki kesilapan

sekurang2nya bila org menegur, saya tahu ianya juga merupakan satu peringatan untuk saya yang sentiasa lupa dan perlu diingatkan

sekurang2nya bila org menegur, saya sedar bahawa orang bukan sengaja nak mencari kesalahan tetapi nak membaiki keadaan dalam diri kita

sekurang2nya bila org menegur, saya tak berterusan melakukan kesilapan yang sama

sekurangnya2 bila org menegur, saya belajar berlapang dada, membuka minda dan memguatkan lagi diri untuk be positive

sekurang2nya bila org menegur, itu akan menguatkan lagi ikatan sesama kita sebab org menegur demi kasihkan kita, tak sanggup tgk kita berlama2 dalam kesilapan yang sama

sekurang2nya bila org menegur, Allah pun sayang kita kerana tak biar kita melakukan dosa yang berulangkali sama..

jadi, bersyukur jika ada yang menegur, tanda prihatin Allah pada kita melalui makhluk2Nya..tak rugi, malah beruntunglah mereka yang ditegur kerana mereka disayangi bukanlah ditegur kerana dibenci..

Wednesday, October 17, 2012

alhamdulillah ^_^

^_^ lina mursyidah hamzah at 8:10 PM 0 pandangan dari kamu
Alhamdulillah..wa syukurillah..ubaydah slama menjangkau 8 bulan..makin aktif dan makin aktif dan makin aktif!!! mmg hero~~

Alhamdulillah, sepanjang 6 minggu praktikal sbg kaunselor sekolah, banyak btul silibus2 baru yang lebih jelas Allah ajarkan melalui sekolah ini..melalui guru2nya..dan terisitmewa, melalui pelajar2nya..makin bersyukur dipilih Allah ke bidang ini, merasakan bahawa bidang ini wadah uk saya yang sudah 'tidak aktif' dengan jemaah..

tak kesah pun sebab dah sedia maklum, Allah menciptakan kepelbagaian dalam semua aspek termasuk manusia. dan atas sebab itulah juga, cara untuk mendekatiNya juga terlalu banyak sesuai utk kita pilih mana yg lebih dekat dan mudah utk kita makin rapat dgn Allah ^_^, menjadi isteri solehah dan ibu mithali juga salah satu caranya..bahkan, yg lebih utama bg seorg wanita adalah keluarganya..dan barulah hal2 lain..

memandangkan pmr sudah habis dan juga sekrang sekolah dilanda mood final exam , membuat saya berfikir, saya harus segera mencari tempat baru. dan JKM gombak tempat yang dipilih. cuma masih menanti jawapan dari pihak atasan ^^, tak sabar rasanya mahu merasai setting baru dan pastinya kes yang baru JIKA diizinkanNya..

pilihan2 yang ada merupakan takdir2 yang wujud utk kita pilih..dan pilihan2 itu atau takdir2 itu, sesuai dengan kita..cuma, tinggal kita mahu pilih yang mana. jika sudah pilih maka bertawakal dan redhalah..dan tenang , lapang menghadapi pilihan itu dalam episod hidup..sebarkan kebahagiaan betapa seronoknya membuat perkara yg Allah suka..

bertalu2 memenangi giveaway juga membuat saya sedar bahawa ia bukan milik saya seorg, ada yang sudah diberi kpd yang lain, bertalu2 juga rezeki perniagaan yang Allah berikan, membuat saya sentiasa alert bahawa itu bukan milik saya seorang..sy hanya perantara, mereka2 yang lain yang lebih layak utknya..dan yg paling afdhal harta itu dikongsi dengan ahli keluarga dahulu baharulah yang lain =)

Alhamdulillah, segala yg Allah beri dan aturkan itu sgt cantik..dan pilihan2 yang tersedia juga indah2..normal jika ada lompong sikit sbb kesempurnaan itu milik Dia. yang lompong2 itu adalah sebahagian dari keindahan menikmati kehidupan yang Allah berikan..nikmati kehidupan dengan kebahagiaan ~
 

perkongsian sebagai peringatan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea